יום שישי, 10 בפברואר 2017

דרכים ללמידת קנג'י + תוסף ליצירת כרטיסי Anki ב Tangorin

פוסט זה בא להציג את הכלים שאני משתמש בהם ללמוד kanji והציע גישות שונות בתחום. בנוסף הוא יציג את התוסף החדש שהעלאתי לכרום שיוכל ליעל את הנושא. הוראות וקישור לתוסף נמצאים בסוף העמוד.

דרכים ללמוד Kanji:

אז קראתי קצת בנושא וניסיתי כמה דרכים שונות ללמוד קנג'י. אני אציג כאן את הדרכים שאני מכיר עם חוות דעת אישית בנושא.


1. לכתוב את כל הקנג'ים, לחזור על כולם שוב ושוב ושוב

שיטה יחסית ישנה שחלק מהמורים משתמשים בה. יש דפי קנג'י כאלה עם קופסאות, בתוכן תכתוב את הקנג'י שוב ושוב ושוב עד שהיד שלה עושה זאת אוטומטית.

דעה אישית: גוזלת יותר מדי זמן יחסית לאפקטיביות המועטה שיש לה עלי, ולדעתי על רוב האנשים. לא ריאלי עם 2500 קנג'י.


2. ללמוד מילים

השיטה הזאת אומרת שאני לומד לומד קנג'י, אני לומד מילים (עם קנג'י כמובן) ואת המשמעות של המילים במילון ותוך כדי אני אבין את המשמעות והקריאות של הקנג'י.

דעה אישית: השיטה הזאת עובדת ולומדים בה גם מילים, אבל איכשהו היא לא עבדה לי. בגלל שהכל ביפנית נראה לי חדש ולא ידוע לא הייתי מצליח להפריד בין המילה לקנג'י. אם הייתי לומד מילה עם קנג'י ואז נתקל במילה אחרת עם הקנג'י בצירוף אחר, לא היה לי קליק.


3. לקרוא הרבה

הולכת ביחד עם השיטה ללמוד מילים. לקרוא הרבה והרבה והרבה. רוב האנשים משתמשים השיטה הזאת רק שהם מגיעים לידע של 1000 קנג'י כזה (לא מתקרב אפילו T_T).

דעה אישית: לדעתי השיטה הזאת לא ממש עוזרת ללמוד קנג'ים חדשים בקצב מהיר, אלה אם אתם קוראים ממש הרבה.


4. להבין את משמעות הקנג', HEISIG'S

שיטה זאת פופולרית מאוד ומיושמת בספר Remembering the Kanji של HEISIG'S. שיטה זאת מתעלמת מקריאות ומלמדת רק את המשמעות של כל הציורים. מה ש HEISIG'S חידש זה השימוש ב Mnemonics, קונוטציה מסויימת (סיפור או משפט) לקבע את הצורה של הקנג'י במוח. נגיד 日 זה יום ושמש כי זה כמו חלון פתוח. 月 זה ירח שעושה צל מהחלון אז 明 זה בהיר כי זה אור שיש שמש וירח וכדומה.
השיטה הזאת מאוד הצליחה ואנשים דיווחו שהם זוכרים בעזרתה את המשמעות של כל הקנג'י תוך מספר חודשים ספורים.

דעה אישית: הבעיה היא שהשיטה לא למלדמת את הקריאות של הקנג'י. לכל קנג'י בממצוע יש בין 2-4 קריאות שונות, ללמוד את הקריאות יותר קשה מללמוד את המשמעות של הקנג'י עצמם.


5. להבין את משמעות הקנג', HEISIG'S והקריאות

החברה של Kanji Koohii לקחו זאת צעד אחד קדימה ויצרו מערכת שמשתמשת ב Spaced Repetition System (או בקיצור SRS) כדי ללמד אתה קריאות ואת המשמעות תוך שימוש בשיטה של HEISIG. בקצרה SRS זאת תיאורה שאומרת שאני משנן משהו אני זוכר אותו ל X זמן, אבל אם אני חזור עליו ממש לפני שאני שוכח אותו (אחרי 0.9X זמן) אני זוכר אותו ל 2X זמן, ואם אני חוזר עליו שוב אחרי 1.9X זמן אני זוכר אותו ל 4X זמן וכוי'. בעזרת SRS הם מלמדים את המשמעות והקריאות.

דעה אישית: שיטה זאת כמעט מוצלחת, כי היא לא מלמדת מילים. לעמים יש קריאות שבאות רק בצירוף מסויים של שני קנג'י מסויימים, קריאות שהם לא רלוונטיות, או שני קנג'ים שביחד יוצרים מילה שלא קשורה למשמעות של כל אחד מהחלקים שיצר אותה.

6. משמעות קריאות ואוצר מילים WANIKANI

WaniKani לקחה את זה צעד אחד קדימה, הוסיפה משמעות, מילים וקריאות. אפשר לרכוש מנוי חודשי או לכל החיים ויש שם  מערכת רמות וקהילה שמפתחת למגוון פלטפורמות (אם מישהו מעוניין אני מוכר משתמש ברמה 10 לכל החיים בחצי מחיר).

דיעה אישית: הם טובים, אך לא בשבילי. דבר ראשון ההחלטה עם אני צודק או טועה מונעת על ידי קוד שבודק עם המילה\המשמעות שהקשתי היא בידיוק המילה\המשמעות שהם שמו. זה יכול להקשות ולעכב מישהו שאנגלית היא לא שפת האם שלו. גם היה חסר לי משפטים, בילעדהם לא תמיד יכולתי להבין את הקונטקסט של המילים.


טוב אז הבנתי שאני צריך משהו שנותן לי SRS אבל בניגוד ל WaniKani, שמעניק לי שליטה מלאה. ואז פניתי ל Anki


מה זה Anki?

Anki זאת תוכנה חינמית המשתמשת לשינון מידע. אפשר ליצר פורמט כרטיסים (בצורה בסיסית או עם html) או להוריד חפיסות כרטיסים מוכנות, והתוכנה קובעת לך כמה לשנן כל יום ובאיזו תרידות הכרטיסים יופיע בהתאם לביצועים שלך עד כה. ומה שטוב, היא מאוד גמישה להגדרה.

אבל אילו כרטיסים אני יצור? מה ללמוד? לא רציתי לקחת חבילת כרטיסים מוכנה מהקהילה, ברוב החבילות יש טועות ואין לי הרבה דרכים לודא זאת. זה מאוד קשה להפתר ממשהו לא נכון ששיננת.


The Kodansha Kanji Learner's Course

מצאתי את הספר הזה באמז'ון. יפני שכתב מילון לקנג'י ויצר ספר לעזור לזרים ללמוד אותם. הוא מסדר את הקנג'י בקבוצות למי מה ללמוד קודם, ולכל קנג'י הוא נותן את המשמעות, את כל הקריאות, חמשת המילים הכי נפוצות ו Mnemonics של הקנג'י. כמעט כמו WaniKani, רק שהוא מסודר בצורה מאורגנת ועם הרבה יותר מידע. ובניגוד ל WaniKani, יש לי עליו שליטה מלאה.

בנוסף מצאתי את אתר Tangorin. אתר שמשמש כמילון למילים ונותן משפטי דוגמה ופירושים קנג'י. מה שמעולה בו שהוא יודע להציג את כל הקנג'י במשפטים בפוריגנה (ההירגנה מעל הקנג'י).


איך אני לומד Kanji:

כך פורמט הכרטיסים שלי ב - Anki נראה:


השדות (והסדר שלהם)

איך שכרטיס נראה




השורה הראשונה מציגה את הקנג'י, המשפט וסאונד.
השורה השלישית את המשפט דוגמה עם הפוריגנה ובתוך ה hint יש את המילה עם הפוריגנה והתרגום של הכל (בעצם שדה ה Meaning נמצא שם רק למראה).

כדי ליצור חבילה עם שדה דומה, כל מה שאתם צריכים לעשות זה להוריד את החבילת הדוגמה שיצרתי וליצור עליה כרטיסים.


אז אני משתמש בספר, רושם את הקנג'י כמה פעמים להרגיש אותו ואז בוחר 2-5 מילים ממה שהוא מציע. מילים שמייצגים את כל הקריאות החשובות של אותו קנג'י ואת המשמעויות העיקריות.

בסוף אני מכניס אותם ל Anki, ומשתמש ב Tangorin כדי להביא משפט למילה (במידה יש משפטים קלים) או להבין את הקונטקסט של המילה יותר טוב. כדי ש Anki יזהה את הפוריגנה, היא צריכה לבוא סוגרים מרובעים סביב אחרי והקנג'י ועם רווח לפני. זה נראה ככה:
"[日本[にほん{רווח}"

לאחר מכן אני מוסיף למילה ולמשפט סאונד  (שמגיע כתוסף ל Anki שמתחבר ל Google translate)  ובכל יום-יומים אני חוזר על כל החבילה ב Ankii.

אך כפי שאתם רואים, כל התהליך שתיארתי למעלה לוקח זמן, והרבה זמן ביזבזתי על יצירת כרטיסים.


אז כתבתי תוסף בכרום שיעזור לי ליצור כרטיסיות ב Anki. 

איך משתמשים?
מורידים את התוסף הבא מהחנות ולוחצים על האיקון, הוא יקח אותכם לרשימת הדוגמאות באתר Tangorin. מחפשים מילה ביפנית ולוחצים על ה + האדום ליד המשפט, הוא אוטומטית יצור שלושה כרטיסים בפורמט מתאים ל Anki.
1. שדה ראשון מילה + משפט בקנג'י + "בלי פוריגנה"
2. שדה שני המשפט עם הפוריגנה בפרמט מתאים לAnki
3. שדה שלישי עם מירגום המשפט, והמילה שחיפשנו + פוריגנה + תירגום
מהאחר והסאונד נוצר על ידי תוסף של ה Anki מצד שלישי, תאלצו להכניס אותו ידנית ביצירת הכרטיס

שימו לב שהמילה שבחיפוש חייבת להיות תואמת למילה במשפט, אם המילה במשפט היא בהטייה או נכתבת בצורה שונה הוא לא ימצא אותה. כדי לפתור זאת פשוט תשנו את המילה בשורת החיפוש, הוא יודע לקחת את המילה החדשה מבלי שתצטרכו ללחוץ שוב על כפתור "חפש".

בעתיד השדות יפתחו על הדפדפן ויהיה אפשר לערוך את פורמט השדות מתוך האפליקציה. אתם מוזמנים לבקר בעמוד ה GitHub של הפרוייקט.

תודה רבה ל Nir Vaknin שעזר לי להפוך את הפרוייקט הזה לאפשרי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה