יום שישי, 27 בינואר 2017

מיליות - ה'


מילית ה - が

מילית ה が באה לזהות על מה מדברים. היא די דומה ל מילית は. שניהם משמשים כ topic marker, אך בעוד ה は ידבר על הנושא ה が ידבר על התת נושא.

הבדלים בין は ל が לא קיימים ממש בשפה שלנו, לא בעיברית לא באנגלית. ישנם מקרים מסויימים שההבדלים ברורים אך זה נושא מסובך להרבה לומדי יפנית שנלמד עם הזמן. יש מקרים שנכון להשתמש ב は  יש מקרים שבהם נכון להשתמש ב が ויש מקרים ששניהם מתאימים, אך תמיד לכל אחד ניואנס שונה.

אני לא אנסה להסביר פה את ההבדל בין は ל が. גם אני עוד לא מבין אותו עד הסוף, וגם כי יש טובים שעשו זאת לפני. אך אני כן אתן כאן כמה דוגמאות. בנוסף יש שימושים נוספים למילית הזאת שאותה לא אזכיר כאן.

אוצר מילים:
かぜ - רוח
[強い[つよい - חזק
[今日[きょう - היום
だれ - מי
[学生[がくせい - תלמיד

かぜが強いです

רוח חזקה

今日はかぜが強いです

בקשר להיום, הרוח חזקה.

הנושא הכללי יותר הוא היום וספציפי יותר הוא הרוח.
דוגמה נוספת לספציפיות:

私はさかなです

בקשר אלי, דג(שם עצם)

私がさかなです

אני דג

זוכרים שאמרנו בהתחלה ש は יכול להיות מאוד כללי? 私はさかなです יכול גם להיות תשובה לשאלה של מה אקח לאכול. אך המשפט השני הרבה יותר ספציפי, אני דג.

が בשאלה:

משתמשים בגה גם שלא יודעים על מי מדובר או שרוצים להבהיר על מי מדובר, זה יכול להיות גם בשאלה או בתשובה לשאלה.

だれが学生ですか

מי (האחד שהוא) תלמיד?

 ジョンが学生です

ג'ון הוא (האחד שהוא) תלמיד

האם הייתי רוצה לשאול האם ג'ון תלמיד לא הייתי משתמש בגה, כי אני כבר יודע על מי מדובר

ジョンさんは学生です


מילית ה - も

השימוש הכללי שלה זה ו" ו- "גם" בדומה ל と. בנוסף לגה יש לה עוד כמה שימושים שלו ניגע בהם כאן.

אוצר מילים:
[好き[すき - לאהוב, לחבב
[犬[いぬ - כלב
[アメリカ人[じん - אמריקאי (אדם + אמריקה)
コーヒー - קפה
[お茶[おちゃ - תה
[猫[ねこ - חתול
[鼠[ねずみ - עכבר

A: 私は犬が好きです

B: 私も犬が好きです 

אדם A: אני אוהב כלבים
אדם B: אני גם אוהב כלבים.

זה בערך הרעיון. אתם רואים שה も החליפה את ה は? במקרים של は ו が ה も מחליפה אותם. במקרים של で ו に も מצטרפת אחריהם.

עוד דוגמאות:

あなたもアメリカ人ですか。

גם אתה אמריקאי?

コーヒーが好きです。お茶も好きです

אני אוהב קפה. אני אוהב גם תה.

רשימת מכולת:

בדומה ל と, אפשר להשתמש בה כ"ו" כמו ברשימת מכולת (את זה ואת זה ואת זה). פשוט צריך להוסיף も אחרי כל שם עצם.

私は犬も猫も鼠も好きです

 אני אוהב כלבים, חתולים ועכברים (אני אוהב כלבים וחתולים ועכברים)


מקורות:
tae kim


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה